Iata ce ar trebui sa faci pentru o buna imagine a afacerii tale:
- Asigura-te de prezenta online a afacerii tale locale
- Imaginea exterioara a magazinului sau biroului
- Atitudinea angajatilor fata de clienti
- Implica afacerea ta in viata comunitatii locale
- Comunica mai mult cu clientii
- Creeaza un brand local pentru afacerea ta locala
- Diferentiaza-te de concurenta
- Imaginea ta personala trebuie sa fie pozitiva in ochii clientilor, NU a concurentului
Pe ultimile ti le spun in particular, poate cineva de la ANAF va intra pe aceasta pagina…
In primul rand din punct de vedere al marketingului unul din primele lucruri pe care trebuie sa le faci INAINTE de a incepe o afacere, este sa-ti definesti foarte clar categoria de clienti careia te adresezi cu afacerea ta. Este ceea ce se numeste in marketing sa creezi „profilul consumatorului”.
Sunt putine produse/servicii care se adreseaza TUTUROR, decat daca au monopol in zona precum Electrica, compania de gaze din zona respectiva sau orice afacere care nu are concurenta in zona.
Chiar si hypermarketurile se adreseaza la categorii diferite. Dar sa o luam cu inceputul:
Prezenta online a afacerii tale
Iarasi trebuie sa repet ca in viitorul apropiat vor fi putine afaceri care sa poata exista fara existenta in online. Chiar daca ai un magazin general in mediul rural, un website contribuie mult la imaginea generala a afacerii.
Un website de prezentare macar cu o pagina de prezentare a afacerii, una de contact cu harta si eventual inca o pagina cu produse, va fi obligatoriu si pentru un magazin general. De ce e necesar, vezi in articolul ” De Ce Am Nevoie De Un Website Pentru Afacerea Mea?
Imaginea exterioara a magazinului sau biroului
Aici cred ca este limpede; o imagine degradata a locatiei fizice nu inspira niciun fel de sentiment pozitiv, indiferent ca e o vulcanizare, supermarket sau un birou de avocat si nu are sens sa insist asupra acestui punct, dar trebuie sa stii ca in cele mai multe cazuri, calitatea produselor sau serviciilor pe care le vinzi conteaza mai putin decat prezentarea si imaginea(marketingul).
Cumpararea acestora de catre clienti NU este decisa de calitatea sau pretul lor decat intr-o masura mica. Decizia de cumparare e rezultatul unei combinatii de factori, cel mai important fiind imaginea pe care o are vanzatorul si produsul. Aici ar fi multe de spus si o voi detalia intr-un articol urmator.
Ca idee, gandeste-te ca la Mall sunt multe magazine cu imbracaminte sau perdele si draperii de la Dragonul Rosu, dar nu le cumperi de acolo la 30% din pretul din MALL.
Atitudinea angajatilor fata de clienti
Oamenii sunt suficient de stresati datorita vietii de zi cu zi, nu mai au nevoie sa vada inca o mutra acra sau sa auda un raspuns nepoliticos de la vanzatoarea ta.
Institutiile statului roman prin reprezentantii lui ne trateaza cu dispret sau in cel mai bun caz cu indiferenta chiar si atunci cand mergem sa le dam bani. Nimeni nu mai accepta asemenea tratament si din zona privata.
Statul roman isi permite sa ne trateze cu dispret pentru ca NU ARE CONCURENTA, nu avem incotro si trebuie sa inghitim orice, dar nu acelasi lucru se intampla in cazul unei afaceri private.
Suntem si asa destul de stresati in viata cotidiana, nimeni nu vrea sa fie tratat cu dispret sau indiferenta acolo unde plateste si daca clientul are de ales, va alege sa plateasca acolo unde este respectat.
Eu stiu ca nu ti-am spus aici un pont UAU si ca ai sa zici ca pe asta o stiai, dar din experienta constat ca acest lucru banal care poate fi usor imbunatatit, de fapt nu se face de multi proprietari de afaceri. In marketingul actual exista notiunea de UX, in traducere ar fi „experienta utilizatorului” si este cel mai important element pentru castigarea loialitatii clientului.
E vorba de interactiunea clientului cu afacerea ta iar daca afacerea ta este offline asta implica interactiunea lui cu angajatii tai. Vrei ca afacerea ta sa emane pozitivitate, iti doresti ca persoana care cumpara prima data de la tine, sa revina.
In fiecare zi trebuie sa te gandesti de ce ar trebui sa cumpere cineva de la tine si nu de la concurent. Sunt lucruri marunte a caror importanta poate nu o iei in considerare, dar toate conteaza. Nu mai exista afacere fara concurenta, orice amanunt conteaza acum.
Implica afacerea ta in viata comunitatii locale
Aici este vorba mai mult despre tine decat despre afacere, oamenii vor asocia afacerea ta cu implicarea ta comunitate(cu atat mai mult daca este o comunitate mica).
Fii popular, incearca sa ajuti in masura in care poti(nu te costa mare lucru daca dai cateva bomboane unui copil care a fost trimis de parinti sa cumpere o paine), fii prezent la toate evenimentele publice din comunitate si daca poti, pune si un banner cu afacerea ta la acele evenimente.
Incearca sa faci sa se vorbeasca de bine despre tine in comunitate, sa fii apreciat si astfel se va rasfrange si asupra afacerii tale. Dar esti om de afaceri, pana la urma orice lucru bun pe care il faci trebuie sa fie cunoscut de comunitate, nu trebuie sa ramana neobservat.
Daca sponsorizezi ceva la vreun eveniment, pune pe site-ul firmei, fa o postare pe Facebook, amplaseaza un banner la eveniment.
Comunica mai mult cu clientii
Aici e vorba despre a creea o oarece „intimitate” cu clientii. Clientii vor sa simta ca te cunosc, ca iti sunt „prieteni”, ca esti de-al lor.
E un joc periculos sa ajungi la intimitate sau prietenie cu clientii, nici nu recomand asta, doar trebuie sa creezi impresia ca asa e. Trebuie sa lasi aceasta impresie, clientul sa creada ca iti este amic sau macar ca te cunoaste.
Fii comunicativ si impune asta si angajatilor, dar ATENTIE: fii comunicativ si intim doar pana la un punct.
Pune pe site sau pe Facebook poze cu familia, distribuie poze din concedii, intreba-i de sanatate pe clienti cand te intalnesti cu ei, dar ai grija: NU trebuie sa devii prieten intim cu clientul. De altfel e un principiu din batrani: Nu trebuie sa ai relatii de afaceri cu rude sau prieteni.
NU ANGAJA LA TINE IN FIRMA RUDE SAU PRIETENI.
Ce e un „BRAND”?
Este modul in care afacerea ta e perceputa de clienti. E mai mult decat „SERVICE AUTO”. e mai mult decat „MINIMARKET”, e mai mult decat ” AVOCAT” sau „CABINET STOMATOLOGIC”.
Un BRAND are niste caracteristici proprii, transmite prin multe cai niste senzatii, e de fapt o notiune psihologica.
Spre exemplu Andra nu este o cantareata de muzica, este o personalitate, sunt o groaza de cantarete pe care nu le stie nimeni si care nu transmit nimic si care probabil canta mult mai bine. Crezi ca ANDRA are cea mai buna voce din Romania?
KFC nu este un fast food care face pulpe de pui prajite, sunt sigur ca foarte multe gospodine de la tara fac pulpe mai bune si mai sanatoase decat KFC, dar cand te duci la KFC si stai la coada sa cumperi pulpele alea, o faci pt ca KFC e un brand si e disponibil oriunde, ai incredere, ai impresia ca e mai bun.
In Romania sunt multe fabrici de confectii care produc haine in sistem lohn pentru marile branduri internationale. Una dintre ele este in Focsani si produce pentru H&M care le vinde in magazinele de lux din toata lumea.Te duci si cumperi cu sute de euro haine de „brand” din Paris, care sunt produse la Focsani pe cativa lei. ASTA INSEAMNA UN BRAND.
Mai pe intelesul larg, un brand iti permite sa vinzi mai scump si mai mult, acelasi produs pe care il vinde un „NO BRAND” sau care nu este inscriptionat cu numele unui brand.
Diferentiaza-te de concurenta
In marketing exista termenul de USP- Unique Sales Proposition, adica oferta unica de vanzare si acesta cred ca este cel mai important element din strategia unei afaceri.
Trebuie sa gasesti un „ingredient” care te diferentiaza de concurenta. Este atat de important acest lucru incat voi scrie un articol dedicat.
Iti spun aici doar atat: NU trebuie ca USP sa fie – „sunt cel mai ieftin”, sau ” daca gasesti mai ieftin iti dau diferenta”. Iti voi explica ca acest binecunoscut USP al lui Altex, de fapt nu este real.
NICIODATA strategia unei afaceri care se bazeaza pe cel mai mic pret din piata nu e viabila.
Imaginea ta personala trebuie sa fie pozitiva in ochii clientilor, NU a concurentului
Aici depinde de ce afacere ai si o sa -ti dau doua exemple:
Daca ai un magazin la tara si crezi ca, clientii tai se vor bucura pentru tine cand apari cu un Mercedes nou la poarta, te inseli. Primul lucru la care se vor gandi este ca l-ai cumparat cu banii lor. Nu vrei sa creezi invidie in randul clientilor.
Pe de alta parte daca ai o afacere B2B(business to business), nu vrei sa apari la un partener de afaceri cu care vrei sa semnezi un contract de 10 000 euro, cu o masina de 500 de euro.