fbpx
Reclame Facebook

Cum faci o reclama eficienta pe Facebook in 2021?(1/3)

In primul rand trebuie sa stii ca reclamele pe Facebook costa, si nu putin. O postare distribuita fara a fi bugetata nu ajunge la prea multe persoane, e si normal, Facebook vrea sa platesti ca sa-ti faci publicitate pe platforma si daca tot trebuie sa platesti ca sa apara, fa-o cum trebuie. Pentru a fi eficienta reclama sa respecte niste reguli de marketing pe care ti le voi explica aici.

Trebuie sa ai de la inceput urmatoarele elemente:

  1. Publicul tinta

  2. Scopul postarii

  3. USP(unique sale proposition)

  4. Beneficii

1 - Publicul tinta.

clientul meu

E absolut necesar ca de la inceput sa stii exact cui te adresezi.

Trebuie sa ti definesti “profilul consumatorului. Nu exista audienta universala, asa cum un anume produs sau serviciu se adreseaza unei anumite categorii de cumparatori, asa si o reclama se adreseaza unui anumit grup tinta.

Pentru grupul tau tinta trebuie sa adopti un anume stil de concepe reclama, trebuie sa-ti imaginezi ca ai in fata ta o persoana reprezentativa pentru acel grup tinta; intr-un fel te adresezi unei doamne casnice de 58 de ani care plange la telenovele, altfel te adresezi unui barbat de 45 de ani cu studii superioare, proprietar de afacere, altfel unui adolescent. Trebuie sa adopti stilul de comunicare astfel incat sa fie potrivit pentru categoria careia te adresezi, dar in acelasi timp sa tii cont si de “personalitatea” firmei tale si profilul ei.

Sa zicem ca restaurantul e genul conservator, sobru si serios:  vei face postarea diferita fata de situatia cand ai un pub cu decoruri futuriste si muzica pentru adolescenti, de aceea trebuie sa-ti stabilesti si publicul tinta, pentru ca e pierdere de bani sa incerci sa amesteci categoriile de clienti.

2 - Scopul postarii(reclamei)

scopul reclamei pe Facebook

Ce anume doresti sa obtii cu acea reclama sau postare?

  • Ai o activitate noua? Ai un produs sau serviciu nou si vrei sa faci cunoscut acest lucru?
  • Ai o promotie la un produs sau serviciu si vrei sa vinzi acel produs?
  • Vrei sa ii aduci pe site-ul tau unde pot vedea detalii despre produsul tau?
  • Vrei ca omul sa-ti distribuie postarea?
  • Vrei sa initiezi o comunicare cu clientii? Sa se aboneze la un newsletter?

Trebuie sa te hotarasti doar la o singura optiune ditre acestea deoarece intr-o reclama sau postare nu pot exista doua sau mai multe CTA.

Trebuie sa ai un singur CTA(call to action). CTA este actiunea pe care vrei sa o faca cel care iti vede reclama, aceasta actiune(doar una) trebuie sa fie simpla, este practic un buton, un link pe care omul trebuie sa dea click.

3 - USP

Usp este “propunerea unica de vanzare”, este elementul care ar trebui sa faca pe cititor sa ia decizia de a actiona butonul CTA, de a actiona asa cum ii ceri tu sa faca.

Asta inseamna sa ii faci “o oferta de nerefuzat”, cand omul vede reclama ta sa zica:

“ok, hai sa fac ce mi-a zis asta, se pare ca voi avea de castigat ceva daca fac ce mi-a zis el”

Sau sa vii cu ceva unic care te diferentiaza de concurenta in acel moment, chiar daca acel “ceva” nu inseamna nimic deosebit pt tine. Spre exemplu, nu stiu daca e cel mai bun dar mi-a venit acum in minte:

Am vazut un USP la o solutie de curatat geamuri care spunea ca: “ Produsul nostru NU contine alcool”. Aici e de fapt un USP care a transformat un minus al acelui produs, intr-un beneficiu. De fapt o solutie de geamuri cu alcool curata mai bine, dar alcoolul e scump si creste pretul solutiei daca aceasta il are in compozitie, dar cine a facut acea reclama a avut in vedere un anume public tinta care vede absenta alcoolului din solutie ca fiind ceva pozitiv, sau:

“rosii de tara crescute in solar” –  bineinteles ca toate rosiile se produc in solarii amplasate in mediul rural, dar aceasta afirmatie( faptul ca doar tu spui lucrul asta), poate fi un USP.

Alte exemple ar fi clasicele reduceri:

“daca comanzi acum ai 40% reducere la acest minunat ruj de buze cu feromoni”

“doar pana vineri, la cumpararea telefonului cutare iti ofer garantie de 5 ani”

“ vineri de Sf. Ion suntem bucurosi sa oferim pentru toti Ionii si Ioanele meniul nostru cu reducere de 35%”.

Sau : “distribuie postarea asta de 3 ori timp de 5 zile si poti castiga un telefon nou. Punem la bataie un Samsung care va fi tras la sorti in data de …”     

Aici fac o mica paranteza in legatura cu promotiile: O promotie trebuie sa fie cu adevarat atractiva pentru audienta, reducerile de 5% pentru un ruj sau o tigaie,  nu au nicio relevanta si le faci degeaba. Mai mult, pierzi si banii investiti in reclama.

4 - Beneficii, NU caracteristici, Despre client, NU despre tine.

beneficiile clientului tau

Oamenii cumpara beneficii, NU produse sau servicii.

Ce inseamna asta?

Aici e de fapt esenta, e principiul care trebuie sa stea la baza oricarei reclame, oricarei promovari a unui produs. Oamenii nu cumpara o masina, fiecare cumpara niste beneficii. Unii cumpara comoditatea de a se deplasa, unii cumpara imaginea pe care vrea sa o aiba in comunitate, unii cumpara un statut social, altii cumpara increderea in sine sau posibilitatea de a agata femei, dar nimeni nu cumpara un morman de fiare si plastic. Niciun adolescent nu cumpara ultimul telefon aparut ca sa poata vorbi cu prietenii sau sa faca browsing pe net- pentru asta il are pe cel vechi care face acelasi lucru ca si cel nou.

Deci nu spui: Vindem telefonul X care are 3 camere de 15Mp, ci spui ca telefonul X face niste poze incredibile care vor fi apreciate de prietenii tai, nu spui ca telefonul X are memorie interna de 1GB, spui ca poti pastra in telefon toate pozele si filmele pe care le faci, fara sa fii nevoit sa le descarci pe laptop.

Nu spui ca service-ul tau e cel mai bun, ca avem cei mai buni mecanici, ca ai 5 service-uri in oras, spui ca la tine masina clientului va fi reparata mai bine datorita experientei mecanicilor, spui ca e mai usor pentru client sa ajunga la unul dintre service-urile tale care e mai aproape de el si ca va face economie de timp.

E acelasi lucru prezentat altfel:

Service-ul tau e cel mai bun, cu cei mai buni mecanici = clientul va avea masina reparata mai bine

Ai 5 service-uri in oras = e mai comod pentru client sa ajunga la tine

Vorbesti despre client, nu despre tine!

Nu intereseaza pe nimeni cat de tare si de mare este firma ta, singurul lucru pe care il intereseaza pe client este:

„- Eu ce am de castigat?”

Daca nu vei intelege ca singura ratiune pentru care exista firma ta e de a aduce beneficii clientului sau a creea aceasta impresie, vei disparea de pe piata in viitorul apropiat.

Lucrurile s-au complicat acum, modelele de business s-au schimbat, UX este cel mai important segment in marketing in prezent si pentru ca afacerea ta sa fie relevanta in viitor, va trebui sa tii pasul…

Incerc in fiecare articol sa includ cat mai multe elemente esentiale de marketing chiar daca nu au legatura directa cu titlul articolului. Bineinteles ca in cazul de fata in care articolul e despre cum sa faci o reclama pe Facebook nu vei putea ca intr-o singura reclama sa le inglobezi pe toate, dar poate nu ai citit si celelalte articole si as vrea sa intelegi cat mai mult din princiipiile de marketing.

urmeaza continuarea articolului in partea 2/3