fbpx
viitorul marketingului

Marketingul si Publicitatea, Incotro?

Care va fi viitorul MARKETINGULUI? Dar al PUBLICITATII(RECLAMEI)? Ce fel de abordare va trebui sa avem in viitorul apropiat?

Voi incepe cu una dintre concluziile la care am ajuns: PUBLICITATEA va disparea, nu va avea relevanta, sau cel putin asa cum a fost inteleasa si pusa in practica pana acum.

Din experienta mea, publicitatea in acceptiunea celor mai multi clienti ai mei era de genul: Va voi da un exemplu aleator dar reprezentativ pentru afacerile locale.

Vine clientul, proprietar de service auto si-mi spune: 

  • Domle vreau sa-mi fac si eu publicitate la service! Fa-mi o reclama mare cu o poza cu o masina sau un motor, pe care scrii mare “SERVICE AUTO”, apoi niste flyere pe care scrii ca avem cele mai bune preturi, niste bannere pe care sa le pun pe gardul service-ului si eventual niste salopete incriptionate pentru mecanici… si sa nu ma coste mult!

Sa va spun un mic secret, cu toate ca eu in continuare fac bannere: Inca de prin 2010 bannerele sau materialele de reclama nu mai au niciun fel de relevanta referitor la publicitate. 

Un banner e bun doar ca sa te localizeze clientul mai usor dupa ce s-a informat pe alte canale despre existenta service-ului tau sau daca i-ai dat adresa la telefon si sa nu treaca pe langa cladirea ta fara sa o vada. Salopetele inscriptionate au utilitate pentru imaginea firmei, cand clientul deja a intrat in contact cu afacerea ta, iar flyerele sunt bani aruncati. Niciuna dintre variante nu-ti aduce vreun client nou.

Acum s-a “descoperit” Facebook si vad aceleasi bannere sau flyere doar ca nu mai sunt din prelata sau hartie. Aceleasi “mesaje” gen o poza cu o gaina si textul: “vand gaini de tara cu 20lei/kg”. Si posteaza oamenii la greu, de cateva ori pe zi, crezand ca “isi fac publicitate”, fara sa stie ca ea nu ajunge decat la foarte putini potentiali clienti si ca e pierdere de vreme.

Facebook nu incurajeaza si nu distribuie postarile neplatite, e si normal, pentru ca vrea sa platesti pentru promovare, nu sa-ti faci reclama gratis pe platforma. Dar si daca iti faci curaj si aloci un oarece buget pentru reclama platita, constati cat a devenit de scumpa afisarea si e mai rau in cazul asta, ca nu mai pierzi timp, in schimb pierzi bani. Pierzi bani pentru ca CPM(costul per mia de afisari) e stabilit de Facebook in momentul dinaintea afisarii ei, printr-un sistem de licitatie. Reclama ta va concura(va avea acelasi pret de afisare) cu alte reclame care se adreseaza aceluiasi public tinta, doar ca daca nu ai norocul sa concureze cu o reclama facuta tot de cineva ca tine care nu se pricepe, afisarea ei va costa cat a uneia facuta de un marketeer profesionist.

Gandeste-te ca reclama ta va concura cu una facuta pentru Coca Cola de o agentie de marketing din Silicon Valley. 

Mai pun aici link-ul catre primul articol despre  “Cum sa faci o relama eficienta pe Facebook in 2021”  si ai sa vezi ce inseamna sa faci o reclama. Si nu mai pun la socoteala targetarea ei, orele cele mai bune de afisare, testarea prealabila, etc. Sunt luni de zile de invatat despre cum sa faci o reclama eficienta, pentru ca nu e vorba doar de design-ul ei, ci si de multe altele.

Oricum, articolul nu este despre ce a functionat in marketing si publicitate, nici despre ce functioneaza acum, ci despre viitor. 

Si eu cred ca in viitor lucrurile vor sta in felul urmator:

Firmele mici nu vor mai avea acces la publicitatea directa, cea platita pe platformele sociale sau Google pentru ca nu va mai rentabila pentru ele.

Se vede deja cum an de an preturile cresc semnificativ; la Facebook cresc cam cu 30% pe an, iar la Google va dau cateva exemple de CPC(cost per click) pentru cateva keywords(cuvinte cheie):

cuvinte cheie

“Business services” – 58.64 USD/click

“Bail bonds” – 58.48 USD/click

Casino” – 55.48 USD/click

“Lawyer” – 55.46 USD/click

“Asset management” – 49.86 USD/click

Sa explic ce e CPC pentru cine nu stie:

Daca esti avocat, ai un site si vrei ca Google sa-ti afiseze site-ul pe primele pozitii cand cineva cauta pa Google cuvantul “lawyer”, vei plati 49.86 USD daca acel cineva da un singur click pe site-ul tau. Ti-au zburat din cont 49.86 chiar daca cel care ti-a intrat pe site vrea doar sa se informeze despre ceva sau intra de curiozitate sa vada ce e prin site-ul tau fara sa te contacteze sau sa-ti cumpere serviciul.

Publicitatea directa (platita direct) e din ce in ce mai scumpa pe orice platforma pe internet, deoarece din ce in ce mai multe firme isi fac reclama platita, iar majoritatea au bugete mult mai mari decat poti avea tu. Asa cum am spus, in spate e o licitatie pentru afisare, iar tu intri in aceasta licitatie.

Singura varianta de promovare va fi cea organica. Crearea unui brand va fi singura modalitate in care vom putea “iesi in fata”. Platformele si motoarele de cautare au tot interesul sa promoveze continutul relevant, interesant si util pentru consumatori, nu de dragul afacerii tale sau din “simtul echitatii”, ci pentru a ramane ele relevante; daca omul cauta ceva pe internet si Google ii afiseaza numai site-uri in care nu gaseste ce cauta, Google insusi devine nerelevant pentru om.

Trebuie sa cream valoare pentru a fi relevanti pentru consumator, trebuie sa ne cream un BRAND. Ce inseamna un BRAND si cum il construim?

Voi incerca sa detaliez in urmatorul articol din aceasta serie.