promovare afaceri, vanzari online

Ca orice activitate noua si nemaiintalnita in istorie a luat nastere intrtr-un context fara reglementari, fara legi care sa o controleze cumva, pentru ca nu pot exista reglementari legale pentru ceva care nu a existat pana la acel moment.

Ce e Facebook de fapt?

Veti spune ca e o platforma care conecteaza oamenii, dar nu este doar asta…

Ganditi-va ca 70% dintre americani se „informeaza” de pe Facebook. Adica Facebook este o platforma media, nu-i asa? Ca un ziar, ca un post de radio sau de televiziune. Mai mult de atat, citim sau vedem o „stire” pe Facebook dar o si distribuim sa o vada si altii. Conform unui algoritm cu cat e distribuita mai mult o postare, in cazul nostru o „stire”, cu atat e arata mai multor oameni de aceasta platforma, devine virala daca e distribuita de foarte multe persoane.

Dar cine raspunde daca „stirea” e falsa? La un ziar exista un editor sef care VERIFICA o stire, la TV sau la radio de asemenea, ei au raspundere chiar penala pentru veridicitatea acelei stiri.   

Distributia unei stiri false pe Facebook nu duce la niciun fel de repercursiune pentru ca nu se stie cine a creeat-o.

In perioada alegerilor americane din 2016 in Veles, un oras mic din Macedonia au fost create sute de pagini de Facebook cu stiri false despre Hilary Clinton, contracandidata lui Donald Trump, printre care „stirea” ca Papa de la Vatican il sustine pe Trump si indeamna credinciosii sa-l voteze. 

De unde stii daca e adevarat sau nu? Simplu: daca e distribuita de la multi”prieteni” de pe Facebook, sigur trebuie sa fie adevarata si o distribui si tu la randul tau…

In USA au fost influentate alegerile in felul asta, dar in alte tari, au murit zeci de oameni in lupte de strada,  fiind divizati si instigati unii impotriva celorlalti cu stiri false si poze trucate in Photoshop si postate pe Facebook cu targetare(adresare) foarte exacta catre categoriile susceptibile sa le creada si sa le redistribuie.

Myanmar 2017: O campanie de stiri false impotriva musulmanilor a condus la un genocid. A aparut o „stire” precum ca un musulman a violat o femeie buddista precum si alte stiri despre amenintarea reprezentata de Islam pentru Buddhism.

Marketingul care dupa parerea mea este cea mai puternica arma a zilelor noastre, poate fi utilizata in orice scop, de catre oricine sau orice grup folosind Facebook, fara niciun fel de repercursiune, cu conditia sa aiba buget cu care sa creeze conturi false, sa plateasca persoane pentru a distribui stiri false, sa plateasca „content marketeer-i” care sa le scrie.

Ganditi-va ca oricine cu suficient buget ne poate convinge de aproape orice!

Aici fac o paranteza: Parerea mea e ca s-a terminat epoca razboaielor cu soldati, pusti si tancuri, de acum vor incepe razboaie economice, in loc de armament va fi marketing, in loc de soldati vor fi hackeri. Guvernul nostru ar face bine sa se gandeasca la asta, sa nu mai platim degeaba colonei si generali burtosi si inutili, sa nu mai cumparam avioane expirate si tancuri ruginite, ca nu ne sunt, nu ne-au fost si nu ne vor fi de folos.

Imi spunea o doamna ca in 15 ani de casnicie, sotul ei nu a venit nici macar o data treaz de la unitatea militara la care „muncea” zilnic dezvoltand „strategii de aparare nationala” la popota. Pe de alta parte avem profesori de informatica in scoli care n-au auzit de Javascript dar cer spor de calculator…

Facebook are o putere imensa, necontrolata, e o companie cu peste 2 miliarde de angajati care in fiecare zi muncesc gratis pentru ea, iar acei angajati suntem NOI, cei care postam zilnic si crestem popularitatea companiei.  

Facebook isi creste tarifele de publicitate cam cu 30% pe an deoarece din ce in ce mai multe firme isi fac reclama platita pe platforma(si asta duce la concurenta), ajungand acum la 9 milioane de advertiseri.

Dar o mare problema, este  ca Facebook stie mai multe despre voi decat voi insiva!

Stie ce marime porti la pantofi, unde locuiesti, cum ii cheama pe copii tai, ce venituri ai, cum o cheama pe amanta(amantul), cu cine vei vota la urmatoarele alegeri, de ce boli suferi tu sau sotia ta, ce ai vorbit cu prietenii tai, are acces la toate fotografiile tale, la microfonul si la camera video a telefonului sau laptop-ului, dar nici asta nu e cea mai mare problema…

Ati auzit de Facebook pixel?

Acesta e un cookie, o secventa de cod ce se insereaza in website-urile partenere Facebook, adica cam toate… 

Acesta da posibilitatea pentru Facebook sa vada TOATE site-urile pe care ai intrat, ce te-a interesat, ce ai cumparat, etc. , orice activitate a ta pe internet e cunoscuta si inregistrata de Facebook, nu doar ce „culege” din platforma proprie direct de la tine si de la „prietenii” de pe Facebook. Toate aceste date despre tine sunt folosite pentru a-ti creea un profil si a directiona stirile, postarile, reclamele cat mai precis.

Prin 2010 Facebook a inceput parteneriate cu companii specializate in colectarea de date personale(Data Brokers), date de genul:

  • Informatii de client: date adunate de la retaileri privind cumparaturile tale daca le-ai facut online sau in magazin cu cardul, adica marimile hainelor, stilul de imbracaminte, hotelurile la care te-ai cazat si ai platit cu cardul.
  • Birouri de credite: ce credite ai facut, ce rate platesti, ce salariu ai, ce masina ai daca ti-ai cumparat-o in rate sau in leasing.
  • Date sociale si demografice: certificat de nastere, de casatorie, de divort, permis de conducere, nivel de studii, informatii despre proprietati si orice alte documente oficiale ce apar inregistrate la diverse institutii publice. 

Dar acestea nu le pastreaza doar pentru ei, ci le transmit si catre parteneri!

Prin Facebook API – o platforma care permite dezvoltatorilor(third parties) adica alte firme decat Facebook sa creeze aplicatii integrate cu Facebook, sa aiba acces la datele personale detinute de Facebook. E limpede ca odata ce aceste date parasesc serverele Facebook, acesta nu mai are niciun control asupra lor( vezi scandalul Cambridge Analytica data scandal)

Dar ce am citit de curand e ceva si mai si…: pentru a livra date cat mai exacte despre tine firmelor care isi fac publicitate pe platforma, Facebook incearca sa-ti prevada viitorul!

Incearca sa-ti creeze un profil pentru a putea anticipa ce vei face si cum vei fi in viitor.

  • Ai cautat pe net ceai sau pastile pentru ficat? – ai probleme cu ficatul, informatie buna pentru companiile farmaceutice dar si pentru banci, caci s-ar putea sa te imbolnavesti grav si sa nu mai platesti creditul
  • Ai dat like sau ai distribuit o postare pro PSD?- se stie cu cine vei vota la urmatoarele alegeri
  • Ai intrat sa te informezi despre un credit imobiliar? – buna pentru banci
  • Te-ai uitat la modele sau preturi de case sau apartamente? – asta merge la dezvoltatori imobiliari

Iata cateva date pe care Facebook le stie despre noi(extras din articolul din Washington Post din 2016):

98 personal data points that Facebook uses to target ads to you

Targeting options for Facebook advertisers*
1. Location
2. Age
3. Generation
4. Gender
5. Language
6. Education level
7. Field of study
8. School
9. Ethnic affinity
10. Income and net worth
11. Home ownership and type
12. Home value
13. Property size
14. Square footage of home
15. Year home was built
16. Household composition

17. Users who have an anniversary within 30 days
18. Users who are away from family or hometown
19. Users who are friends with someone who has an anniversary, is newly married or engaged, recently moved, or has an upcoming birthday
20. Users in long-distance relationships
21. Users in new relationships
22. Users who have new jobs
23. Users who are newly engaged
24. Users who are newly married
25. Users who have recently moved
26. Users who have birthdays soon
27. Parents
28. Expectant parents
29. Mothers, divided by “type” (soccer, trendy, etc.)
30. Users who are likely to engage in politics
31. Conservatives and liberals
32. Relationship status

33. Employer
34. Industry
35. Job title
36. Office type
37. Interests
38. Users who own motorcycles
39. Users who plan to buy a car (and what kind/brand of car, and how soon)
40. Users who bought auto parts or accessories recently
41. Users who are likely to need auto parts or services
42. Style and brand of car you drive
43. Year car was bought
44. Age of car
45. How much money user is likely to spend on next car
46. Where user is likely to buy next car
47. How many employees your company has
48. Users who own small businesses
49. Users who work in management or are executives

50. Users who have donated to charity (divided by type)
51. Operating system
52. Users who play canvas games
53. Users who own a gaming console
54. Users who have created a Facebook event
55. Users who have used Facebook Payments
56. Users who have spent more than average on Facebook Payments
57. Users who administer a Facebook page
58. Users who have recently uploaded photos to Facebook
59. Internet browser
60. Email service
61. Early/late adopters of technology
62. Expats (divided by what country they are from originally)
63. Users who belong to a credit union, national bank or regional bank
64. Users who investor (divided by investment type)
65. Number of credit lines

66. Users who are active credit card users
67. Credit card type
68. Users who have a debit card
69. Users who carry a balance on their credit card
70. Users who listen to the radio
71. Preference in TV shows
72. Users who use a mobile device (divided by what brand they use)
73. Internet connection type
74. Users who recently acquired a smartphone or tablet
75. Users who access the Internet through a smartphone or tablet
76. Users who use coupons
77. Types of clothing user’s household buys
78. Time of year user’s household shops most
79. Users who are “heavy” buyers of beer, wine or spirits
80. Users who buy groceries (and what kinds)
81. Users who buy beauty products
82. Users who buy allergy medications, cough/cold medications, pain relief products, and over-the-counter meds 

Acum ca si o concluzie a ceea ce am iterat mai sus, fara a fi personala, ca dealtfel si intreg continutul articolului in care am incercat sa prezint doar realitatea concreta,  nu trebuie contestata intentia foarte buna a miezului acestei companii, a scopului ei, a fondatorului si a staff-ului, doar ca aceste bune intentii sunt depasite de amploarea pe care a luat-o. Pana la urma este o companie publica cu investitori pe care ii intereseaza un singur lucru si anume PROFITUL, e evident ca acest lucru primeaza, chiar daca sunt evidente toate aceste efecte colaterale. Nu stiu cat de multa influenta sau control mai au cei care au pornit aceasta afacere. Cred ca DELOC.

Se spune ca:

„In istorie cele mai mari rele s-au facut cu cele mai bune intentii”…

Daca ar trebui sa dau un raspuns la intrebarea articolului, parerea mea personala este ca NU

Cred ca cei  mai puternici si influenti oameni de pe glob, nu mai sunt Papa de la Vatican sau presedintii USA sau Rusiei, cred ca sunt aceia care detin informatiile.

Va urma un articol despre Amazon si ce s-ar fi intamplat cu TOATE micile afaceri daca n-ar fi intervenit Covid.

Scroll to Top
× Salut! Te pot ajuta?