fbpx
banii si originea lor

Ce sunt Banii si ce Legatura au ei cu Marketingul?

De ce anumiti bani sunt mai “valorosi” decat alti bani, pe ce se bazeaza “valoarea” lor?

De ce cu aceasta bancnota de 10 000 000 dolari poti cumpara cateva role de hartie igienica si cateva paini si niste cartofi? 

Asta se intampla cand un guvern “arunca” in piata bani care nu au niciun fundament, se pierde increderea in moneda, guvernul arunca si mai multi in piata si iata cum se creaza un cerc vicios. 

dolar zimbabwe

Nu te grabi sa consideri ca e o prostie, citeste in continuare si vei vedea ca nu e asa simplu!

Sunt multe considerente care permit unor state sa emita bani fara acoperire si fara sa creeze hiperinflatie, in principal e credibilitatea economiei tarii respective, insa ma voi referi aici la un aspect la care poate nu te-ai gandit: Marketingul

Asa cum spuneam intr-un articol anterior despre marketing:

CONTEAZA FOARTE PUTIN PRODUSUL/SERVICIUL IN SINE IN COMPARATIE CU MARKETING-UL LUI 

iar banii sunt un produs ca oricare altul…

De unde provin banii si ce sunt ei?

banii si originea lor

Banii isi au originea cu 5000 ani inainte, au fost o unitate de schimb universal recunoscuta care se baza pe aur sau argint, care puteau fi preschimbati oricand si oriunde cu aceste metale. Aveau o corelatie directa cu acestea si pentru a nu mai fi nevoit sa transporti aurul in buzunare si sa trebuiasca sa-l cantaresti cand vroiai sa-l schimbi cu un produs sau serviciu, s-au creat intai monede, apoi aceste hartii care aveau corespondenta directa cu aurul.  De ce aurul si argintul au fost alese ca si unitati de “valoare” ? 

Pentru ca sunt niste metale rare, greu de gasit, usor de recunoscut, cu niste proprietati care la vremea aceea erau unice, s-a ageeat ca au “valoare intrinseca” si ca urmare in timp, fiecare tara care dispunea de o anumita cantitate de aur/argint, putea emite bani in functie de cat aur/argint avea in trezorerie.

Asta functiona foarte bine in interiorul granitelor unei tari: spre exemplu, aveai 100 de “dolari” care valorau 100 grame de aur. Toti cetatenii din tara respectiva stiau cat valoreaza 100 dolari si puteai cumpara servicii/produse in valoare de 100 grame de aur.

Dar au inceput schimburile economice internationale si daca un negustor strain venea sa cumpere ceva cu banii din tara lui, nimeni nu stia “cat valoreaza” acestia, asa ca trebuia sa vina cu aurul in buzunare.

Banii sunt practic o “nota de promisiune” de transfer de valoare

Eu iti dau o hartie prin care iti transfer o anumita cantitate de aur, iar tu imi dai in schimb un produs sau serviciu. 

Asa a fost pana in 1971…

Spre finalul WWII

Spre finalul celui de-al Doilea Razboi Mondial in 1944, in orasul New Hampshire s-au reunit reprezentanti din 44 de state pentru a participa la Conferinta Monetara Internationala pentru a pune bazele unui nou sistem financiar global.

Aici toti au agreeat ca economia USA este cea mai puternica de pe planeta si ca urmare s-a stabilit ca dolarul american sa fie ales ca:

REZERVA MONETARA INTERNATIONALA. 

Asa ca de atunci in locul aurului, dolarul american a fost ales pentru schimburile de produse intre tarile lumii.

TOATE tarile lumii puteau emite moneda proprie la paritate FIXA cu dolarul care avea el insusi o valoare FIXA si anume 35USD/uncia de aur(28.34 grame).

Toate bune si frumoase, pana acum nicio treaba cu marketingul, AURUL era valoarea intrinseca, dolarul avea valoare datorita paritatii cu aurul, banii tarilor aveau valoare in functie de dolar.

Doar ca la data de 15 august 1971…

Presedintele Nixon a convocat o conferinta de presa de urgenta in care a adus la cunostinta ca din acel moment, dolarul NU VA MAI PUTEA FI CONVERTIT IN AUR, iar statele lumii NU VOR MAI PUTEA CONVERTI dolarii si nici monedele lor nationale in AUR.

Atunci s-a “nascut” SISTEMUL MONETAR actual…

Sistemul monetar actual(inca).  FIAT – monede care nu au niciun fel de valoare intrinseca, nu se bazeaza pe nimic, nu au la baza decat promisiunile guvernelor lumii, iar aici intervine:

MARKETING-UL…

Marketingul este pe departe cel mai puternic instrument din lume pentru a obtine CEVA. Marketingul este la fel de vechi ca omenirea si inseamna in esenta tot ceea ce face o persoana sau un grup pentru a convinge un numar cat mai mare de oameni ca produsul/serviciul/actiunile tale sunt MAI BUNE decat ale altora.

Spre exemplu: 

Convingi un numar mare de oameni ca ereticii, adica cei care se abat de la credinta crestina, cea “adevarata” trebuie schingiuiti si omorati.

Convingi un numar mare de oameni ca evreii sunt o rasa inferioara si trebuiesc exterminati;

Convingi un numar mare de oameni ca un anume Presedinte de tara este dictator si e normal sa te duci cu tancuri si avioane sa-l omori;

Convingi oamenii ca hamburgerul de la McDonald’s este cel mai bun pentru copii;

Convingi populatia unei tari ca painea produsa in tara respectiva nu e buna si trebuie sa cumpere paine congelata produsa in tara ta….

Convingi oamenii ca Aspirina nu e buna, ii pui alta denumire si devine mai buna(si mai scumpa)

Convingi planeta ca moneda ta e cea mai valoroasa, cu toate ca nu are nicio valoare intrinseca

Dar cum se produc banii?

Aproape TOTI banii(FIAT) de pe planeta sunt bani virtuali, electronici, creati de bancile private,

ei apar din neant

in momentul in care o persoana/guvern/firma, merge la banca si face un credit.

Aproximativ 97% din banii de pe planeta sunt bani virtuali creati de bancile private, doar banii fizici care sunt efectiv “tipariti”, pot fi creeati de Bancile Centrale

Practic Guvernele NU tiparesc bani, ele SE IMPRUMUTA de bani, garantand cu “hartii” precum Obligatiuni de Stat.

Cand tu faci un credit, banca “produce” din aer un numar de bani echivalent cu creditul pe care tu l-ai cerut. Pana anul trecut, banca in momentul in care dadea nastere sumei de bani pe care TU o imprumutai, era obligata sa detina deja 10% din acea valoare.

Dar sa revin la marketing si legatura lui cu banii.

De ce cu 10 000 000 de dolari din Zimbabwe nu poti cumpara aceleasi produse/servicii cate poti cu 10 000 000 USD?

Guvernul din Zimbabwe a tiparit sau s-a imprumutat de foarte multi dolari pe care i-a “aruncat” in piata pentru a-si acoperi necesitatile de plata, oricare au fost acelea. La un moment dat increderea in aceasta moneda a disparut, la fel si increderea ca Guvernul Zimbabwe isi va putea onora datoriile platind cu aceasta moneda si ca urmare a disparut si valoarea ei, a devenit ceea ce este de fapt: o hartie… 

La fel ca si Zimbabwe, guvernul USA s-a imprumutat si a creeat foarte multi dolari pentru a-si acoperi necesitatile de plata, mai exact in 2020 s-au “nascut” 30% din dolarii existenti in lume.

Care e diferenta?

Diferenta majora consta in economiile celor doua tari si in increderea mult mai mare in economia USA, dar mai e o diferenta: 

Guvernul USA convinge mult mai multi oameni sa aiba incredere in dolarul USA decat a putut face guvernul Zimbabwe ca oamenii sa aiba incredere in dolarul Zimbabwe. Guvernul USA are credibilitate bazata in principal pe economia USA si pe viitorul acesteia dar totusi, 

o credibilitate care se erodeaza proportional cu numarul de dolari pe care il arunca in piata.

Pe de alta parte USA are datorii externe uriase, aceste datorii sunt in dolari americani si creditorilor NU le-ar placea o hiperinflatie.

Nimanui nu-i pasa ca in Zimbabwe e hiperinflatie si ca dolarul Zbw nu mai are valoare, atata timp cat datoria externa e in dolari americani.

Si un dolar si altul au aceeasi valoare intrinseca, nu se bazeaza pe aur, ci doar pe promisiunile guvernelor. USA a “nascut”  in ultimul an, 9 de trilioane de dolari.

Pe ce baza? 

Poate ca guvernul Zimbabwe avea deja datorii si a tiparit mai mult decat a produs/exportat tara, poate ca USA a produs/exportat si a avut excedent doar in 2020, 30% din cat a produs/exportat de la infiintarea USA din 4 iulie 1776 pana anul trecut.

Datoria externa USA
Fa click pe poza pentru a vedea datoria externa USA in timp real

Ma intreb si eu, asa..
Oare daca eu ma imprumut cu niste bani de la tine cu dobanda de 0.5% pe an, e bine sau nu pentru mine daca inflatia e de 10%?

In articolul urmator vei afla cine profita de pe urma inflatiei si de ce inflatia creste diferenta dintre bogatie si saracie.