fbpx
optimizare site pentru Google

Cum Anume SEO iti Salveaza Banii din Bugetul de Marketing

Mai intai vezi cele mai noi statistici despre cautarile romanilor pe internet.

"Salam" si "Jador" sunt in top pe YouTube, iar pe Google e "Vremea"...

top cautari pe YouTube
cautari Google

Cand un potential client cauta pe Google un anume produs sau un serviciu, Google ii arata in primele pozitii site-urile pe  care le considera cele mai relevante pentru produsul cautat sau site-uri care platesc pentru a fi afisate in primele pozitii.

Cum se desfasoara acest proces?

Ai un site pentru afacerea ta si e foarte bine, ofera afacerii tale o autoritate, o imagine profesionala si reprezinta cartea de vizita pe internet, dar un site trebuie sa si vanda efectiv, trebuie sa-ti aduca bani si in mod direct.

Sa presupunem ca ai un service auto in Bucuresti si ca ai si un website. O persoana cauta pe Google “Service Auto Bucuresti”- acesta este un keyword(cuvant cheie). Pentru ca site-ul tau sa fie afisat in primele pozitii pe prima pagina, sunt doua variante:

1. Google Adwords PPC

Aceasta e varianta platita prin care tu platesti catre Google ca atunci cand cineva cauta “Service Auto Bucuresti” sa iti afiseze site-ul, iar daca persoana face click si il deschide, Google te va taxa cu o suma de bani. Aceasta suma e stabilita de Google in urma unei licitatii automate anterioare, in functie de cat de multi si cat de mult concurentii tai sunt dispusi sa plateasca pentru a aparea in primele pozitii in urma cautarii potentialului client a cuvantului cheie “Service Auto Bucuresti”.  

Retine ca Google te va taxa chiar daca potentialul client a intrat pe site doar de curiozitate sau doar sa se informeze, sau este chiar concurentul tau care vrea sa te faca sa cheltuiesti bani. Nu conteaza pentru Google daca persoana care ti-a deschis site-ul a cumparat ceva sau te-a contactat sau nu. Daca a facut click pe site-ul tau, Google ti-a luat banii.

La inceputul campaniei Tu vei pune la dispozitia Google un buget printr-un card bancar si cand acest buget se termina, se termina si afisarile site-ului tau.

Aceasta varianta de promovare se numeste PPC(pay per click), mai sunt si altele, spre exemplu cand platesti pentru afisarea unor reclame. Facebook foloseste aceasta metoda.

2. Varianta prin care Google iti afiseaza site-ul fara sa platesti nimic se numeste “Afisare organica” care bineinteles ca este de preferat.

Doar ca site-ul si service-ul tau auto nu este singurul din Bucuresti si Google va decide in functie de niste criterii ordinea pozitiilor in paginile de cautare. Criteriile exacte si algoritmii luati in calcul sunt tinute secret, insa Google ofera destule indicatii despre ele si ce anume ia in considerare cand stabileste ierarhia site-urilor. Ca idee sa stii ca Google foloseste cam 200 de criterii pentru a analiza fiecare site existent.

Sunt foarte multe de spus in legatura cu modalitatile prin care site-ul tau sa ajunga in primele pozitii, dar tema acestui articol este SEO si ma voi referi doar la acest lucru.

Ce este SEO?

Este procesul de optimizare care ajuta website-ului tau, sau doar o pagina din site, pentru a fi “gasit” si afisat in primele pozitii in mod “organic”, fara sa platesti.

Am spus ca ajuta, nu e si suficient, dar fara ca site-ul tau sa fie optimizat, NU va ajunge in primele pozitii!

Site-ul trebuie sa aiba o anumita structura reglementata de Google. E practic partea “inginereasca” din constructia unui site, nu are legatura cu “design-ul” sau culorile site-ului dar are cu legatura cu continutul(copywriting-ul) si o sa vezi de ce.

Structura tehnica a site-ului trebuie sa fie facuta dupa niste reguli clare si aici ne referim la ce anume este relevant la prima indexare a crawler-ilor Google, la partea de cod pe care o vad acestia cand iti indexeaza site-ul.

Crawler-ii sunt niste “script-uri” pe care Google le trimite pentru a-ti inspecta site-ul, iar prin SEO noi incercam sa “convingem” acesti crawleri ca site-ul nostru este cel mai relevant pentru cautarea unui anumit cuvant cheie si astfel el ar trebui afisat in prima pozitie. 

Ce vede Google referitor la partea tehnica?

Vrea sa inteleaga in primul rand care este scopul site-ului si la ce se refera el. Daca ai un Service Auto trebuie ca expresia “Service Auto” sa se regaseasca frecvent in site, dar nu oricum sau oriunde si nici prea des sau prea putin.

“Service Auto” este un “keyword” si vrei ca oamenii cand cauta pe Google acest “keyword”  site-ul tau sa apara in primele pozitii din prima pagina din Google, dar pentru asta Google trebuie intai sa inteleaga ca site-ul este despre un Service Auto, apoi ca este cel mai relevant site pentru persoana care a cautat “service auto”.

A. Landing pages

Google analizeaza toate paginile ale tuturor site-urilor indexate si stabileste care dintre ele trebuie afisata prima, apoi a doua, etc. in functie de cautarea unei persoane a unui “keyword”. Deci optimizarea PENTRU UN CUVANT CHEIE se face pentru FIECARE PAGINA IN PARTE.

In prezent o buna practica este sa cream cate o pagina sau mai multe, pentru fiecare cuvant cheie in parte pentru care dorim sa ajungem in primele pozitii in cautari. 

Ca idee, ar trebui sa avem in vedere minim 100-150 de keywords si sa cream cate o pagina pentru fiecare. Bineinteles ca nu toate aceste pagini trebuie sa fie atasate site-ului, ele sunt pagini independente de site dar trebuie sa aiba link-uri catre una sau mai multe pagini din site-ul nostru. Aceste pagini se numesc “landing pages”.

B. Internal Links

Crawler-ii se uita la numele domeniului tau(https//www.numeledomeniuluitau.ro). Ideal ar fi ca numele domeniului sa contina chiar cuvantul cheie principal pentru care doresti sa apari in cautari. Ei ajung pe una dintre pagini si urmaresc legaturile (link-urile) dintre pagini. De aceea toate paginile din site trebuie sa aiba legaturi intre ele prin “internal links”.

C. Viteza de incarcare a paginii

Aceasta se poate verifica pe Google pagespeed insights. In prezent este un criteriu mai important decat oricand pentru Google dar si pentru utilizatori. De fapt TOATE criteriile pentru care un utilizator “apreciaza” mai mult un site decat altul sunt “vazute” de Google si ca urmare, apreciate si de el. 

Daca site-ul tau are un timp de incarcare mai mare de 3 secunde, e greu de presupus ca va urca in fruntea primei pagini, dar pe de alta parte Google “vrea” sa ai pe pagina pe care doresti sa o afiseze, continut relevant si valoros si complet.

Ce inseamna continut valoros pentru Google?

Inseamna concret peste 1500 cuvinte de text si sa existe si continut grafic – video si imagini.

Dar continutul complex inseamna de obicei incarcare mai lenta a paginii. 

Pe de alta parte un articol complex si lung e posibil sa plictiseasca oamenii si sa nu-l citeasca pana la capar. Asta inseamna ca apare fenomenul de  “bounce rate”(rata de respingere) mare care e penalizata de Google si iti duce site-ul in jos…

Acest compromis, acest echilibru intre viteza de incarcare, continutul complex si “bounce rate” este pe departe cea mai dificila sarcina din SEO.

D. TITLUL, H1,H2, H3, la metadescriere, alt text-ul

Title tags si H tags sunt dimensiunile fontului folosit in continutul textului dintr-o pagina. Title tag si H1 se folosesc pentru titlurile site-urilor/paginii/blogului, H2 pentru subtitluri, H3—H6 pentru a “sublinia” si a face mai vizibile portiuni importante din text. 

Title tag e diferit de H1 tag prin faptul ca primul nu este vizibil in site, e un hyperlink e ce se vede in bara de cautare din browser. E cumva un consens ca o pagina ar trebui sa aiba un singur H1- titlul

Vrei ca toate aceste meta tag-uri sa contina cuvantul cheie

Alt text

Google nu poate vedea in site pozele ca atare, nu poate vedea ca fotografia din site -ul tau e despre un motor demontat, dar fiecare poza are un text atasat(alt text) care nu e vizibil utilizatorului dar care exista in cod si trebuie sa contina cuvantul cheie.

“Alt text” te ajuta si la cautarile oamenilor de imagini pe Google, deoarece daca pozele tale nu au “alt text” definit, aceste nu vor aparea in cautari.

Subliniez acest aspect deoarece am constatat ca este neglijat din neatentie in multe site-uri, cu toate ca este atat de simplu. 

E. Domain authority(Autoritatea domeniului)

Cu toate ca Google afirma ca aceasta nu este un criteriu direct de ierarhizare a site-urilor, totusi e un indicator foarte bun al sumei de “calitati” ale oricarui site. Este clar ca site-urile cu “DA”(Domain Authority) ridicat, sunt mult mai bine indexate in primele pozitii de catre Google.

SEO, autoritate domeniu

Cum e stabilit indexul autoritatii?

External links

E ca si in viata reala: cu cat mai multe persoane te mentioneaza in legatura cu un anume subiect, cu atat mai important esti in acel domeniu. Cu cat mai multe alte site-uri, blog-uri sau articole de pe internet fac referire la site-ul tau(au link-uri catre el), cu atat mai multa autoritate capata. Aici platformele sociale  joaca un rol important deoarece poti capata link-uri catre pagini sin site-ul tau.

Bounce rate

Rata de respingere. E despre cat timp a petrecut o persoana pe site-ul tau din momentul in care a intrat pe site si pana l-a parasit. Daca persoana care a cautat un cuvant cheie si cumva a ajuns pe o pagina din site-ul tau dar a parasit-o imediat pentru ca nu a gasit ce dorea sau a considerat ca nu este interesanta, Google vede asta si o depuncteaza iar data viitoare nu mai arata pagina respectiva.

Continutul

Aici fac o precizare: n-as afirma ca redactarea de continut(copywriting-ul) este o componenta SEO, dar dupa ce copywriter-ul scrie continutul, acest continut trebuie optimizat SEO.

Aici e vorba despre calitatea informatiilor din pagina/site si cat de utile sunt utilizatorilor. De aceea gasesti atatea informatii valoroase pe internet in zilele noastre.

De asemenea aici trebuie sa tii cont si de actualitatea lor, degeaba ai un articol care a fost relevant in 2015, dar acum e depasit.

Fiecare WEB Developer se straduieste sa ofere cat mai mult continut gratuit valoros utilizatorilor, nu face asta din generozitate.

Spre exemplu: Eu nu scriu articolul acesta si multe altele pentru ca ma gandesc la binele omenirii, ci pentru ca vreau sa ofer informatii cat mai utile si calitative pot, pentru ca atunci cand cineva cauta pe Google “SEO” sau “optimizare site”, sa apara si acest articol.

In continutul paginii trebuie sa se regaseasca atat cuvintele cheie, dar si sinonime sau “long tail keywords”. Acestea sunt mai lungi decat cuvantul cheie insusi, sunt propozitii alternative pe care utilizatorul de asemenea le poate cauta in legatura cu acel cuvant cheie, spre exemplu “long tail keywords” asociate “service auto” ar fi:

  • “Service auto Bucuresti”
  • “Service auto Piata Victoriei”
  • “Service auto ieftin”
  • “Cel mai bun service auto Bucuresti”
  • “Service roti”
  • “Care este cel mai bun service din Bucuresti”

De asemenea utilizatorii pot cauta si cuvinte sau propozitii alternative:

  • “Reparatii masini”
  • “Reparatii auto”
  • “Mecanic auto bun in Bucuresti”
  • “Mecanica auto”

Daca vrei sa te promovezi pentru un cuvant cheie cu dificultate mare, e o idee foarte buna sa folosesti alternative ale acestora sau “long tail keywords”.

Ce inseamna un keyword dificil?

Inseamna un keyword pentru care costul PPC este foarte mare si poate nu se merita sa platesti. Intamplator in cazul keyword “service auto” treaba e simpla, PPC-ul este de 2.95 Ron iar dificultatea SEO e mica. 

Ce inseamna dificultatea SEO a unui keyword?

Daca vrei sa promovezi un cuvant cheie oarecare, trebuie sa vezi ce alte pagini ale altor site-uri apar in primele pozitii pentru acel cuvant cheie, pentru ca vrei sa faci astfel incat pagina ta sa apara inaintea lor.

Dar daca vezi ca autoritatea domeniilor(site-urile) care apar in primele pozitii este foarte mare iar a domeniului este mica, nu are rost sa “te bati” cu ele, e o lupta SEO care nu are sanse de reusita si este mai bine sa folosesti alternative ale acelor cuvinte cheie foarte dificile. 

Exista aplicatii unde poti verifica si analiza cuvintele cheie cat si domeniile/paginile concurente. Cele mai bune sunt Semrush sau AhreFs.  Din pacate aceste aplicatii nu sunt gratuite.

Cele mai costisitoare cuvinte cheie. Gandeste-te ca ai un site de asigurari si vrei sa-l promovezi in USA pentru cuvantul cheie “insurance”. Daca cineva a facut un simplu click pe site-ul tau, ti-au zburat de pe card 48 USD.

Sursa imaginii

cele mai scumpe cuvinte cheie
Varsta domeniului

Iarasi o asemanare cu viata reala. Asa cum oamenii de afaceri si specialistii in varsta, cu experienta mai multa sunt mai apreciati in societate, se presupune ca si un site mai vechi e mai “valoros” pentru utilizatori, asa ca Google confera o autoritate mai mare domeniilor mai vechi. Asta inseamna sa nu mai amani si sa-ti faci un site cat mai repede, daca nu ai deja.

Guest posting

E vorba despre articole pe care le postezi pe blog-uri/site-uri externe si aici trebuie sa explic ceva:

NU toate link-urile externe au acceasi valoare!

Spre exemplu un link de la un domeniu cu autoritate foarte mare precum Wikipedia care are DA=100, nu e acelasi lucru cu un link de la un site cu autoritate mica.

Pentru a avea link-uri de la site-uri cu autoritate mare, trebuie sa scrii articole si sa le publici pe acele site-uri.

Cum faci asta?: Platind, bineinteles…

Iata aici o platforma unde poti “comanda” articole si apoi le poti publica in site-uri cu autoritate(contra cost, bineinteles…)

F. Optimizarea pentru telefonul mobil

E inadmisibil ca in prezent sa mai existe site care sa nu fie optimizat pentru mobil. 

Ce inseamna asta?

Inseamna ca site-ul tau daca va fi deschis de pe un telefon mobil sa poata fi usor accesat. Sa aiba textul suficient de mare pentru a fi citit usor, sa aiba butoanele suficient de mari, imaginile si textele sa se incadreze bine pe ecranul telefonului. E practic o versiune diferita a site-ului care se vede pe desktop. 

Poti verifica pe Mobile-friendly test daca site-ul tau este optimizat pentru mobil. Google pune atat de mult pret pe asta deoarece mai mult de 50% din cautari se fac de pe telefonul mobil.

G. Social media

social media

Plarformele sociale sunt un promotor excelent al continutului din site-ul tau. Articole precum acesta distribuite pe Facebook, LinkedIn, Tweeter aduc trafic catre site. Continutul video postat pe YouTube, postarile pe Instagram cu link-uri catre o pagina din site-ul tau sunt obligatorii.

Aici fac o foarte scurta paranteza referitoare la LinkedIn.

LinkedIn este viitorul Facebook. Facebook este suprasaturat si suprautilizat, pretul promovarii aici creste cu cu 30% pe an, si pentru o afacere mica cu buget redus deja promovarea mi se pare prohibitiva. Daca faci o reclama pentru Facebook, trebuie sa o faci tinand cont de niste reguli de marketing, altfel doar pierzi banii de bugetare.

Citeste cele doua articile despre reclamele pe Facebook in 2021.

Iar sa te gandesti ca te poti promova gratis pe Facebook, este o naivitate...

Iata aici cele mai recente statistici despre utilizarea diverselor platforme in Romania

statistica social media 1

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *