In primul rand vreau sa subliniez ca scriu acest articol pentru potentialii mei clienti, cei care vor sa inceapa un business sau care au un business exclusiv offline si nu au si n-au avut niciun fel de legatura/informatie/interes, pentru online DEOCAMDATA. De aceea voi incerca sa prezint lucrurile cat pot de simplu si cu o analogie cu viata fizica pe care o consider intuitiva.
Iarasi vreau sa fie clar; nu consider ca daca esti un actual antreprenor sau unul viitor(ca pentru voi scriu acest articol) si nu ai nicio treaba cu internetul, asta nu inseamna nici pe departe ca esti incult sau anacronic.
Am un bun prieten, o persoana cu o afacere mare, un om de afaceri foarte capabil, intelectual, care si-a dezvoltat afacerea la un nivel de invidiat, doar in mod intuitiv, dar cu seriozitate, munca multa si nu stie nimic despre internet/promovare online, etc. Si nu stie, pentru ca nu l-a interesat pana acum, nu a avut nevoie pana acum si NU pentru ca n-ar fi fost capabil sa inteleaga importanta mediului online.
De asemenea acest articol cat si o parte din celelalte pe care le-am scris, are aspecte ce trebuiesc luate in considerare in contextul viitorului apropiat al mediului de afaceri si al comportamentului consumatorului in viitorul “normal”, aceste aspecte specifice nu reflecta modelul micilor afaceri de pana acum.
Daca te gandesti ca lucrurile vor reveni la cum au fost, te asigur ca gresesti si cu cat mai tarziu vei intelege asta, cu atat mai rau va fi pentru afacerea ta.
SI LA INCEPUT DUMNEZEU A CREEAT VIATA
Adica John Doe a creat INTERNETUL. Ganditi-va de acum incolo la internet ca la o lume paralela cu lumea noastra fizica. O lume care e populata cu vietati diverse exact ca si in lumea noastra fizica. Exista multe specii mai importante sau mai putin, ca si la noi: sunt sisteme de operare, motoare de cautare, platforme de multe feluri, virusi, poze, filme, fisiere de toate felurile, blog-uri si website-uri si la acestea din urma ma voi referi pentru ca acestea au legatura directa cu tine si afacerea ta.
Ce reprezinta un website, ce importanta are el pentru afacerea ta si ce beneficia iti aduce?
Un website este reprezentantul tau in lumea internetului. El comunica, relationeaza cu celelelalte website-uri si cu potentialii clienti, el te reprezinta.
Tu ca persoana nu poti comunica sau nu poti ajunge sa comunici cu prea multe alte persoane, dar el poate. Cand vinzi ceva fie ca e un produs fizic, un serviciu sau un produs virtual, tu personal nu ai cum sa faci sa afle foarte multe alte persoane ce vinzi, la ce pret, la ce calitate, etc. dar website-ul tau poate.
Pe Facebook spre exemplu postarile unei pagini ajung proportional, la cu atat mai putine persoane cu cat ai mai multi urmaritori ai paginii. Adica daca pagina ta de Facebook are 10 urmaritori, postarea ta ajunge la toti, daca ai 20 postarea ajunge la 15 persoane, daca ai 1000 ajunge la 50, daca ai 1 000 000 ajunge la 2500. Bineinteles ca cifrele nu nu sunt nici pe departe exacte, nu e vreun calcul sau informatie, e doar un exemplu exagerat doar ca sa intelegi principiul, adica faptul simplu ca Facebook vrea sa PLATESTI si nu incurajeaza promovarea gratis.
Sa fie clar ca orice postare comerciala neplatita nu va avea trafic(nu va ajunge la multi potentiali clienti). Nu-ti pierde vremea cu postari neplatite, ca nu are rost.
Si aici revenim la INTERNET, aceasta lume in care trebuie sa existam cumva daca vrem ca afacerea noastra sa aiba succes.
E o lume concurentionala, e o lume aglomerata in care singurul lucru care conteaza sunt banii, e vorba doar despre bani. Nu exista “asistati social” in aceasta lume, nimeni nu iti face vreun favor fara sa castige ceva sau sa aiba intentia de a castiga.
Stiu ca acum iti pare de necrezut avand in vedere ca pe internet gasesti aproape orice informatie complet gratuit. Da, asa este, o gasesti, dar cel care ti-a impartasit-o a avut un interes sa o faca, nu a facut-o doar din generozitate.
Si bineinteles ca nu e nimic rau in asta atata timp cat castigi bani impartasind informatii, sau faci ceva ce aduce valoare pentru altii.
E mult mai rau in lumea reala in care multi au PENSIE SPECIALA, n-au facut nimic valoros pentru altii si pentru ca sa o primeasca(pe nedrept) in fiecare luna, multi altii trebuie sa munceasca …
In aceasta lume a internetului se castiga bani in multe feluri, nici nu-ti imaginezi, dar citeste in continuare si vei intelege in cele ce urmeaza.
Acum gandeste-te la un website nou ca la un copil nou nascut.
Cel care aduce website-ul pe lume este web designer-ul, este barza care-ti aduce bebelusul, este mama si tatal lui. Web designer-ii se straduiesc sa-ti creeze un bebelus sanatos si functional. De obicei aici intervine si un Graphic design-er astfel incat bebelusul sa fie si frumos, nu doar sanatos.
Scopul final e ca viitorul barbat ce se va dezvolta din acest bebelus e sa fie placut lui Dumnezeu(Google) si sa fie cat mai aproape de el, dar pentru asta e nevoie de timp si munca pentru a-l educa si dezvolta, caci pana la urma oricat de frumos ar fi, e doar un bebelus fara nicio utilitate practica in acest moment.
E usor sa faci un copil dar trebuie sa-l si cresti, sa-l dai la scoala, sa-i adaugi cunostinte utile pentru a fi recunoscut si apreciat in societate.
Si asta pentru ca exista Crawler-ii…
Crawler-ii sunt acei “omuleti” care in viata fizica sunt imbracati la costum cu servieta in mana, care vin in control si examineaza copilul tau(website-ul), il verifica din multe puncte de vedere:
In primul rand vad daca este ok functional(daca are maini, picioare, toate organele interne asezate la locul lor), daca are tot ce-i trebuie pentru a fi indexat in lumea internetului(inclus in societate), se uita apoi cum este imbracat(daca grafica e placuta pentru ceilalti utilizatori), ce valoare poate oferi societatii(pentru cei care interactioneaza cu website-ul)… si aici sunt multe de spus.
Cum stabilesc omuletii trimisi de Dumnezeu, adica Google, cat este de valoros si important copilul tau in societate?
In primul rand trebuie sa spunem ca nimeni nu stie exact care sunt criteriile exacte, daca cineva ar sti asta ar fi printre cei mai bogati oameni de pe pamant, dar stim ca sunt vreo doua sute de criterii pe care ei le bifeaza si in functie de asta ei ordoneaza importanta copiilor nostri(website-urile).
Aici e vorba de continut in primul rand.
Ce inseamna continutul unui website si cum stiu crawler-ii de ce e mai bun un continut al unui site decat al altuia?
Deci.. se uita la website-ul nostru si vad cat de relevant este pentru cei care cauta un keyword(cuvant sau fraza), pe Google. Unul dintre cele mai importante criterii este user experience: spre exemplu cauti pe Google “promovare pe internet”. Google tine minte TOATE cautarile cu aceste cuvinte ale tuturor persoanelor din lume si crawlerii vad ca pe anumite website-uri oamenii au stat mai multa vreme, au citit mai mult, au rasfoit mai multe pagini.
Asta inseamna ca, continutul de pe acele website-uri e relevant, bogat si interesant pentru cei care vor sa afle despre acest subiect. Caci daca nu te-ar interesa ce gasesti pe un site, il inchizi si treci la urmatorul.
Apoi se uita cat de important e in “societate” website-ul tau.
Cum isi dau seama de asta? Ca si in lumea reala, cu cat mai multi vorbesc despre tine, cu atat esti mai “important” in societate, iar in lumea internetului ei se uita la cate „backlinks” adica cate referiri la website-ul tau de la alte website-uri exista, cate trimiteri la site-ul tau exista de la alte website-ri.
Aici e o mentiune; daca vei cauta spre exemplu cuvantul/cuvintele cheie(keywords) ”metoda eficienta de a ucide amantul sotiei”, probabil ca Google nu-ti va arata websituri-le in care vei gasi aceste informatii, dar nu dispera, poti cauta si cu alte motoare de cautare…😊)
Din pacate nu putem sa le dam spaga acestor omuleti deoarece ei nu au nicio nevoie, nu ii intereseaza BMW-urile, vilele, excursiile in tari exotice(ca oricum ei se plimba peste tot in lume), nu sunt interesati de haine scumpe(ei oricum merg dezbracati in control, ei nu au forma grafica, sunt niste scripturi, niste programe binare).
Dar asta nu inseamna ca nu pot fi pacaliti, cel putin pentru o perioada scurta si veti vedea cum, cu toate ca nu este indicat sa facem asta…
Vezi, cu cat e mai importanta prezenta in online, in aceasta lume a internetului, cu atat mai greu e sa te ridici deasupra.
Ai un bebelus frumos, sanatos, perfect functional, dar nu e deajuns. Aminteste-ti de ce l-ai vrut cand l-ai cerut, care e scopul lui in afacerea si viata ta. L-ai vrut pentru a-ti produce bani, pentru a-ti asigura viitorul, sau doar ca si accesoriu decorativ in afacerea ta? Daca vrei sa fie doar decorativ si sa te bucuri uitandu-te la el doar tu si nevasta si eventual doar sa-ti aduca un pahar cu apa cand ti-e sete si tu nu mai poti, e gata treaba, nu mai ai nimic de facut.
Dar nu asta vrei, ci vrei sa iti produca bani, vrei sa ajunga mare si puternic, sa fie influent in mediul tau de afaceri, sa-ti vanda produsele, prin el sa ai o imagine buna in lumea internetului, imagine care se reflecta si in cea reala. In lumea reala vrei o masina frumoasa care sa-ti confere o pozitie in societate, dar pe care foarte putini oameni o vad, in lumea internetului un website cu autoritate si cu o prezenta in prima pagina pe Google, e vazut de muuuult mai multi…
Ca si orice copil pentru a ajunge un barbat puternic si care sa te poata intretine mai tarziu, trebuie sa-l cresti bine, trebuie sa-l educi, sa-l cresti si sa-l dezvolti.
Asa incepe dezvoltarea bebelusului…
Pana la un punct, daca web designer-ul are si cunostinte de copywriting, marketing si SEO educatia si cunostintele copilului(website-ului)pot fi asigurate de acesta.
Asa cum la gradinita si in clasele primare invatatoarea este cea care educa si formeaza copilul. Ea il invata cate putin sau mai mult(dupa cat se pricepe) tot ce poate pentru ca si copilul tau sa aiba succes in viata si in societate.
Ea poate tine locul copywriter-ului, unul dintre cei mai importanti profesori din educatia copilului, el e cel ce intelege scopul exact al educatiei copilului.
Spre exemplu daca tu esti dentist si scopul copilului e sa te reprezinte in lumea internetului, copilul trebuie sa aiba cunostinte de natura stomatologica, va deveni un specialist in stomatologie, poate mai bun decat tine in viata fizica. El trebuie sa vada ce gen de informatii legate de stomatologie cauta oamenii pe internet si sa le scrie sub forma de articole. Copywriter-ul impreuna cu tine, veti scrie text, veti raspunde prin informatii si imagini la intrebarile si nevoile pe care oamenii se asteapta sa le gaseasca cand intra pe website-ul tau.
Apoi invatatoarea poate tine locul specialistului de marketing cel care mentine interesul oamenilor pentru website-ul tau. El gaseste modalitati prin care website-ul tau sa atraga atentia la un moment dat, el creeaza campanii promotionale, iti “lauda” copilul pentru a-l scoate in evidenta sub un anume aspect.
Spre exemplu marketeer-ul(invatatoarea) ii spune copilului tau: “David, duminica te duci la locul de joaca din centrul orasului, strangi gunoaiele lasate de alti copii needucati si le duci la gunoi”.
David isi sacrifica duminica, renunta cateva ore la jocul preferat pe tableta si face aceasta munca, dar educatoarea face poze si apoi le posteaza pe Facebook laudand initiativa lui David care devine un mic erou in scoala pentru o perioada, pana ce alt copil din scoala strange jucarii si haine care i-au ramas mici si le doneaza unui copil sarac.
Astfel, rand pe rand, copiii atrag atentia celorlalti copii din scoala, a conducerii scolii, a societatii. Cei care atrag atentia cat mai des cu fapte deosebite au sansele cele mai mari sa devina populari, sa se vorbeasca despre ei in societate, sa atraga backlink-uri in cazul website-urilor.
SEO SPECIALIST
Acesta e profesorul de matematica. El e tipul rece si eficient care habar n-are de stomatologie, nu-l intereseaza cat de util vrea copilul tau sa fie in societate sau ce tel are el in viata, nu il intereseaza daca e bun sau nu, daca e frumos sau urat, el are un singur scop : sa fie bagat in seama de Dumnezeu(Google), sa ajunga cat mai aproape de EL si face asta prin mijloacele lui unice…..
continuarea in articolul „SEO si importanta lui esentiala”…